راه های پیشگیری از آسیب های دوران بلوغ

Shape Image One
Shape Image One
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four

راه های پیشگیری از آسیب های دوران بلوغ

اگرچه دوران بلوغ از مهمترین دوران زندگی هر دختر و پسر نوجوان می‌باشد، با این حال بنابه مسائل فرهنگی و شرایط جامعه کمتر در مورد آن صحبت می‌شود. به همین علت اغلب افراد اطلاعات کمی درباره این دوران و مشکلات بلوغ دارند و حتی اغلب پدرها و مادرها از صحبت کردن در مورد دوران بلوغ با فرزندان خود واهمه دارند. در صورتی که نوجوان اطلاع جامعی درباره دوران بلوغ نداشته باشد، دچار ترس و اضطراب می‌گردد و نخواهد توانست خود را به خوبی با شرایط جدید تطبیق دهد و در نتیجه دچار آسیب خواهد شد.

۱- قدم اول:
برای پیشگیری از عوارض دوران بلوغ یا به عبارتی جلوگیری از عوارض بلوغ بهتر است والدین ابتدا اطلاعات خود را درباره دوران بلوغ و عوارض آن افزایش دهند.

۲- قدم دوم:
قدم دوم برای پیشگیری از عوارض دوران بلوغ، ایجاد ارتباطی صمیمانه با نوجوان است. برای مثال در صورتی که احساس می‌کنید نوجوان از لحاظ روحی نا آرام است به صورت مستقیم و با لحنی تند مشکل را از وی نپرسید. بهتر است لحن حرف زدنتان آرام باشد و به گونه ای نباشد که نوجوان احساس کند قصد بازجویی از وی را دارید. همچنین دقت کنید هنگام صحبت کردن با نوجوان صدایتان را بالا نبرید تا استرس بیشتری به وی وارد گردد.

۳- قدم سوم:
یکی از اشتباهات اکثر والدین در دوران بلوغ، تنها گذاشتن نوجوان است. اگرچه نوجوان در دوران بلوغ تمایل زیادی به مستقل شدن دارد، اما اگر دائما تنها باشد ممکن است دچار مشکلات روحی مثل گوشه گیری، افسردگی و … شود. پس برای پیشگیری از عوارض دوران بلوغ بهتر است سعی کنید رفتار دوستانه ای با نوجوان داشته باشید و در حد توان سعی کنید لحظات شادی برای وی بیافرینید.

۴- قدم چهارم:
یکی از اشتباهاتی که برخی والدین دچار می‌شوند مقایسه کردن نوجوان با دوران نوجوانی خودشان است. چنین رفتارهایی تاثیر منفی روی روح و روان نوجوان دارد.
همچنین برای پیشگیری از عوارض دوران بلوغ از سرزنش کردن نوجوان و تحمیل کردن نظرات خود بپرهیزید. علاوه بر این به جای کنترل مستقیم بهتر است به طور غیرمستقیم و نامحسوس حواستان به فرزند نوجوانتان باشد تا بتوانید فرزندی مستقل و در عین حال مسئولیت پذیر و عاقل تربیت کنید. در صورت بروز هر نوع مشکل در دوران بلوغ از مشورت با روانشناس غافل نشوید.