افزایش مسئولیت پذیری در کودکان

Shape Image One
Shape Image One
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four

افزایش مسئولیت پذیری در کودکان | به جای سرزنش یادآوری کنید.

تصور کنید فرزندتان مسئولیت‌های خود نظیر انجام تکالیفش را دائم به تعویق بیاندازد.
بسیاری از والدین با مشکلات مرتبط با تکالیف مدرسه مواجه هستند و در این شرایط با جملاتی نظیر “چرا تکالیفت را هنوز انجام ندادی” یا “چرا هیچ وقت کارها را درست و به موقع انجام نمی‌دهی” تلاش می‌کنند که کودک خود را به انجام کارهایش ترغیب کنند. در حالی که استفاده از جملات این‌چنینی (سرزنش و اجبار)، تنها مقاومت او را در برابر مسئولیت پذیر بودن افزایش می‌دهند.

اصول پایه در سبـک فرزندپروری درست، به ما می‌گویند که حفظ ارتباط عاطفی مناسب با کودک یکی از موثرترین روش‌های تاثیرگذاری است؛ در نتیجه بهترین راه حل این است که ضمن یادآوری وظایف کودک، پشتیبان او باشید و از نظر عاطفی همچنان حمایتش کنید. برای مثال اگر فرزندتان هنوز تکالیف خود را انجام نداده و اصرار می‌کند که او را به پارک ببرید. می‌توانید به او بگویید که “من خیلی دوست دارم که تو را به پارک ببرم اما تو باید اول تکالیفت را انجام بدهی در این صورت می‌توانیم زمان بیشتری در پارک بمانیم”. در واقع آنچه که اهمیت دارد این است که به فرزندتان بفهمانید شما در کنار او هستید نه در یک جبهه مقابل.

به کودک خود هرگز نگویید بی‌مسئولیت

در صورتی که شما فرزندتان را بی‌مسئولیت خطاب کنید او به این باور می‌رسد که بی‌مسئولیت است و تغییر این نگرش در کودکتان سخت می‌شود. در صورتی که واقعا کودکتان مسئولیت در کارهایش ندارد نیاز نیست او را با این اسم خطاب کنید؛ بلکه این مهارت را در او افزایش دهید. اگر کودکتان وسایلش را در مدرسه جا می‌گذارد برای جبران حــواس پرتی او راهکارهای موثری به کار ببرید و به او بگویید که بیشتر حواسش را جمع کند. در صورتی که راهکارهای گفته شده نتوانست در افزایش مسئولیت پذیری در کودکان شما موثر باشد لازم است که با یک مشاوره کودک در ارتباط باشید تا بتوانید این مهارت را در فرزندتان ارتقا دهید.