عبارت های کلیدی برای کمک به رشد عاطفی فرزندان

Shape Image One
Shape Image One
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four
 Shape Image Four

 

عبارت‌های کلیدی برای کمک به رشد عاطفی فرزندتان

 

_ «احساسی که الان داری کاملاً طبیعیه»

کودکان و نوجوانان اغلب نگران این هستند که «غیرعادی» باشند و این احساس ناشی از آن است که می‌ خواهند بین دیگران پذیرفته باشند. در ابتدا کودکان سعی دارند خود را با خانواده سازگار کنند و هرچه بزرگتر می‌شوند نیاز به مطابقت با همسالان در آن‌ها بیشتر می‌شود.

با گفتن این‌ عبارت که «احساسی که الان داری کاملاً طبیعیه» احساسات آن ها را عادی جلوه می دهیم. در واقع با این جمله این پیام را به آن‌ها می ‌رسانیم که هیچ چیز عجیبی در رابطه با آن‌ها وجود ندارد.

_ «احساسی که الان داری همیشه ماندگار نیست»

بروز احساسات دائمی نیستند و کودکان لازم است بدانند که هر احساس آغاز و پایانی دارد. از همه مهم ‌تر اینکه کودکان باید یاد بگیرند که احساسات گذرا هستند و قطعاً از شدت آن کاسته می ‌شود.

با درک این موضوع کودکان بهتر با احساسات خود کنار می آیند. این امر به‌ ویژه درباره احساسات منفی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اگر احساس کنند که قادر نیستند با احساسات خود کنار بیایند؛ ممکن است رفتارهای زیان ‌آور از آن‌ها دیده شود.

_ «اجازه نده احساساتت تو رو کنترل کنه»

اگر چه قادر نیستیم احساسات خود را کامل کنترل کنیم؛ اما تا حد زیادی می‌توانیم روی نحوه بیان آن‌ها تأثیر داشته باشیم. این امر “تنظیم عاطفی” نام دارد.

موقعیت ‌هایی که با آن‌ها روبه‌ رو هستیم به خودی خود احساسات خاصی را به ‌وجود نمی‌آورند. برعکس این احساسات به ارزیابی ما از شرایط بستگی دارد. برای مثال نوجوانی که متقاضی کار تابستانه است می‌ تواند به مصاحبه کاری به عنوان تجربه شکست، پیروزی یا فرصتی برای یادگیری بنگرد.

_ «برای احساست نام بگذار»

کودکان همیشه قادر نیستند احساساتی را که تجربه می‌کنند نام ببرند. ما باید به کودکان کمک کنیم تا برای احساسات خود نام بگذارند؛ زیرا با این کار احساس بهتری خواهند داشت. مطالعات تحلیلی درباره فعالیت مغزی بزرگسالان نشان می‌دهد که با نام‌گذاری احساساتی مانند خشم و غم، آمیگدال یا بادامه (بخشی از مغز که با احساسات سروکار دارد) کودکان و نوجوانان از فعالیت کمتری خواهد داشت. این به نوبه خود از شدت واکنش ‌های عاطفی ما می‌کاهد و احساس بهتری در ما ایجاد می‌کند.

_ «چرا اینجوری رفتار می‌کنی؟ درباره این‌که چه احساسی داری فکر کن»

رفتارهای ما از احساسات‌ مان ناشی می ‌شوند، کودکان باید ارتباط بین این رفتار و احساس را درک کنند. با درک این موضوع، آن‌ها بهتر می‌ توانند رفتارهای خود و اطرافیان را پیش ‌بینی و تعدیل کنند. برای مثال اگر کودکی بداند که وقتی از برادرش عصبانی است و معمولاً او را می‌زند، بار دیگر که این اتفاق افتاد، او بهتر خودش را کنترل می کند و از کوره در نمی رود.

_ «مهم نیست چه احساسی داری، من کنارتم»

این جمله شاید مهم ‌ترین چیزی باشد که به کودکان ‌مان می گوییم تا به کمک آن، توانایی عاطفی خود را رشد دهند. کودکان احساسات مختلفی را تجربه می ‌کنند و برخی از آن‌ها با احساس گناه یا شرم همراه است. برای مثال هنگامی که پسر نوجوان‌تان در بازی به پسر همسایه آسیب می رساند، احتمالاً احساس شرمندگی یا گناه می‌کند؛ با گفتن این جمله که «مهم نیست چه احساسی داری، ما همیشه کنارتیم» او احساس امنیت کافی خواهد داشت تا درباره احساساتش با شما صحبت کند.

2 Comments

Comments are closed.